Rejser / Spanien, Valencia 2008

Spanien, Valencia 2008

15/10-2008 - 21/10-2008

Vi var i Valencia for at besøge Mettes lillebror Mads og hans kæreste Julia som på det tidspunkt studerede på universitetet i byen.

Vi havde lejet denne luksuslejlighed midt i byen:

Tirsdag ankom vi til Valencia kl. 23.30 efter en flyvetur på knap 3 timer med yderst effektive Ryan-Air. Vi lettede fra Billund før tid, for der var jo ingen grund til at vente når alle var checket ind, så skal man da lige love for at Dennis og Faren skulle hælde deres nyindkøbte dyre 0,7 L. fadøl meget hurtigt ned!

Da vi ankom til Valencia fandt vi en taxa og tog ind til den lejlighed vi havde lejet, hvor Mads og Julia stod klar, og havde fyldt køleskabet op så der var kolde drikkevarer.

Den første dag, onsdag, var vi på egen hånd, da Mads og Julia skulle i skole. Det gik også fint med Dennis som kort-ansvarlig. Der er ikke ret mange af os andre som har så god stedsans, i hvert fald ikke de to gamle…!

Vi havde fået til opgave at lave aftensmad til Mads og Julia. Så vi tog ind på det store marked i centrum og købte rigtig lækkert kød og grøntsager.

Torsdag tog vi bussen ind til byen for at mødes med Mads og Julia. Vi tog i Ocenariet, L’Oceanografic, rigtig flot sted med delfinshow osv.

Senere skulle vi op og se hvor Mads og Julia bor, en lejlighed på 16. etage, sikke en udsigt. De boede sammen med Sol (fra Argentina) og hendes kæreste Eduardo. Der boede også en pige fra Schweiz, som også studerede på universitetet.

Om aftenen var vi i Planetariet, L´Hemisfèric, den store hvide bygning som ligner et øje, og så bagefter var vi ude og spise på en rigtig lækker japansk restaurant.

Fredag var vi i eksperimentariet, Museu de les Ciències, og derefter en tur ned til stranden og se hvor der har været afholdt Formel 1 løb, og havnen hvor der har været Americas Cup.

Om aftenen var vi så heldige at være inviteret hjem til middag hos Eduardos forældre, Mario (fra Italien) og Elouisa. De kunne kun tale spansk og en lille smule tysk, så det var vi godt nok spændte på. Men det gik fint dog med lidt hjælp fra Sol, som taler rigtig godt engelsk.

Vi blev modtaget og behandlet som kongelige. Sikke en gæstfrihed! Det var en rigtig spændende oplevelse at blive inviteret hjem i et privat spansk hjem. Men også meget mærkeligt at tænke på at man nok aldrig ser dem igen.

Lørdag sagde vi farvel til Mads og Julia som skulle blive der til lidt før jul, og så fløj vi fra Valencia kl. 16.30.